Hoe kleuren jouw succes kunnen bepalen

Op het moment dat ik dit blog uitbreng, begint het Chinees Nieuwjaar. Volgens hen begint het nieuwe jaar als er een tweede nieuwe maan is na de kortste dag van het jaar. Doorgaans valt die kortste dag op 21 december.
2 Nieuwe manen verder, tussen eind januari en begin februari, vieren de Chinezen dus hun nieuwe jaar. Voor hen is dat het teken dat de lente begint. De letterlijke betekenis van het grote feest is dan ook lentefeest.

Andere culturen intrigeren mij steeds vaker. Zo viel het mij op, en misschien jou ook wel, dat Chinezen veelvuldig de kleur rood gebruiken. Vooral tijdens het nieuwjaarsfeest kun je niet om de kleur rood heen. Vuurwerk bijvoorbeeld is altijd in rood verpakt. Familieleden ontvangen geld in rode enveloppen en op straat vind je overal rode lampions.
Dat is niet zomaar. De kleur rood heeft een belangrijke betekenis. In China staat rood voor voorspoed en geluk.

Kleuren en Cultuur

Over intrigeren gesproken, kleuren intrigeren de mens al lange tijd. Vaak hebben kleuren een belangrijke culturele betekenis, zoals de kleur rood in China. Een ander bekend voorbeeld is de kleur wit. Voor ons Europeanen staat wit voor puur, zuiver en vrede. We trouwen bijvoorbeeld in het wit. Dat kun je in Japan maar beter niet doen. Daar symboliseert wit de dood.

Mocht je plannen hebben je zakelijke imperium over de grens uit te breiden, dan loont het de moeite om na te gaan of je huisstijl nog voldoet. Je wilt natuurlijk niet onbedoeld de verkeerde boodschap uitdragen. Een klassieke fout die zelfs door grote merken wordt gemaakt.

Kleurblunders

Zo heeft Pepsi Cola ooit de kleur van hun verkoopautomaten veranderd van donkerblauw naar lichtblauw. Klein detail, grote fout. De lichte kleur blauw symboliseert in Zuid-Oost Azië dood en rouw. Proost!

Ik acht de kans groter dat je in ons veilige kikkerlandje blijft ondernemen. Maar vergis je niet. Kleuren zijn veel meer dan een culturele betekenis.
Wist je dat er al meer dan 200 jaar studie wordt verricht naar de invloed van kleuren? Kleuren hebben een belangrijk effect op hoe we ons voelen.
Zo heb ik zelfs een keer verhaal gehoord van een toenmalige collega die een vriendin had met een pasgeboren baby. Het bleek een zogenoemde huilbaby te zijn die de vriendin van mijn collega nachtenlang wakker hield. Na diverse doctoren te hebben bezocht, die allen aangaven dat de baby verder kerngezond was, zochten de jonge ouders een oplossing  bij alternatieve genezers.
Lang verhaal kort:  Ze kwamen erachter dat de babykamer iets te vrolijk was ingericht. Lees veel verschillende felle kleurtjes. Nadat de babykamer in een zachte pasteltint werd gehuld, sliep hun kleine wondertje wonderwel goed door.

Kleuren en biologie

Ik bedoel maar, kleuren doen iets met ons.
Dat bevestigen inmiddels ook vele onderzoekers die vaststellen dat kleuren effect hebben op hoe we ons voelen en gedragen. 
De meeste van deze onderzoekers zijn het met elkaar eens dat de waarneming van kleuren plaatsvindt in het primitieve deel van onze hersenen, het limbisch brein. Dit deel van onze hersenen, ook wel het zoogdierenbrein genoemd, is het deel waar we emotie, motivatie en genot ervaren. 

Hoewel we het vaak niet goed kunnen verwoorden, voelen we ons anders wanneer we bijvoorbeeld in een felgele kamer staan dan wanneer we in een felrode kamer staan.
Dit gevoel is in de eerste plaats biologisch bepaald. Het is er, zonder dat we er invloed op hebben.

De invloed van kleuren in de praktijk

Kleuren zijn dus een belangrijk marketinginstrument dat naar mijn mening vaak wordt onderschat. Het loont de moeite jezelf te verdiepen in kleuren om erachter te komen welke gevoelens en zelfs gedragingen kleuren oproepen. Wanneer je dat weet, kun je jouw potentiële klanten onbewust beïnvloeden.

Zo weten we bijvoorbeeld bijna allemaal dat rood bekend staat als de kleur voor kracht. Het kan verlangen en passie opwekken, terwijl een overdadig gebruik van rood juist weer angst kan opwekken. Maar wist je ook dat de kleur rood je ademhaling en bloeddruk verhoogt? Handig als je ten strijde moet trekken. Ook je stofwisseling verhoogt van de kleur rood. Rood wekt dus het hongergevoel op. Goed om te weten als je een restaurant bezit.
Van de kleur geel is bekend dat het ons denkvermogen prikkelt. Heb je een trainingsbureau? Dan is geel een goede kleur om in je huisstijl te verwerken.
Oranje zet mensen aan tot actie. Wil je dat mensen actie ondernemen op je website? Bijvoorbeeld een e-boek downloaden of gegevens achterlaten? Overweeg een oranje button waar men op moet klikken.

Rood, roder, roodst

Niet alleen de kleur zelf heeft invloed op ons. Ok de intensiteit van de kleur is van belang.
Kleuren met een lage verzadiging zijn vaak rustgevend. Denk maar aan de pastelkleur in de babykamer. Een mooi voorbeeld is de kleur blauw. Een kleur die onze geest beïnvloed.  Een lichte tint blauw zorgt voor rust en kalmte. Maak je de kleur donker dan zorg je voor focus en concentratie.

Toepassing in de praktijk

Kortom, kleuren zeggen veel meer dan je misschien had gedacht.
Je kunt er iets mee vertellen over je product of dienst. Daarnaast kun je je kleuren aanpassen aan je doelgroep. Heb je klanten in het hogere segment? Dan is zwart misschien jouw kleur. Het geeft een gevoel van klasse en elegantie. Daarmee spreek je je doelgroep (onbewust) aan.
Je kunt de kleuren die je gebruikt ook inzetten om iets meer te vertellen over jou. Jij bent tenslotte het bedrijf.

Mijn kleurverhaal

Zo zit er ook een verhaal achter de kleuren van De Succesmentor. Die zeggen zowel iets over mij, als over mijn bedrijf.

Goud staat voor Succes. Dat behoeft geen uitleg als je succesmentor bent. Goud staat ook voor erkenning, ambities, geluk en rijkdom. Dat is de transformatie die ik je beloof als jouw mentor. De kleur goud versterkt daarnaast je intuïtie en positieve aantrekkingskracht. Iets dat iedere ondernemer nodig heeft.  Zowel jij als ik. 

De blauwgroene kleur staat voor kalmte en rust. Hetgeen ik wil uitdragen. Mijn klanten moeten zich veilig en vertrouwd kunnen voelen. Ook wil ik mijn klanten graag in de watten leggen en mogen ze van mij in alle opzichten een hoog niveau verwachten. Ik heb de petrol kleur daarom een hoge intensiteit gegeven en donker gemaakt om het gevoel van klasse te benadrukken.  
Daar komt bij dat ik petrol een hele mooi kleur vind, die bij een kleurenanalist ooit is toegewezen als mijn kleur. En om het verhaal compleet te maken. Toevalligerwijs horen deze 2 kleuren die ik gebruik ook nog eens bij elkaar en dat staat weer voor harmonie. Denk aan Jin en Yang (Om nog maar even in de Chinese sferen te blijven.)

 

Ik ben benieuwd naar jouw verhaal achter de kleuren van je huisstijl. Of wordt het tijd de kleuren van je huisstijl nog eens goed onder de loep te nemen?



Op jouw succes!
Linda

Leave A Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *